Ako odstrániť starú stavbu? Búracie povolenie na stiahnutie

Chystáte sa stavať a pri rozhodovaní o budúcom domove zvíťazil pozemok, na ktorom je stavba na zbúranie? Alebo jednoducho chcete zveľadiť svoj existujúci pozemok a s miestom, kde stojí hospodárska budova, máte iné plány? Nech už sú vaše dôvody akékoľvek, poradíme vám, ako odstrániť stavbu.

Ako postupovať?

Keďže sa chystáte búrať, stavbu, ktorú chcete odstrániť, musíte odpojiť od zdrojov elektrickej energie, plynu, vody.

Na toto odpojenie potrebujete posudok odborníka, pretože tým, že odpojíte svoje prípojky inžinierskych sietí, môžete ovplyvniť aj fungovanie prípojok vašich susedov.

To znamená, že:

musíte podať žiadosť na stavebný úrad (žiadosť o povolenie na odstránenie stavby).

Existuje výnimka?

Kedy je potrebné povolenie stavebného úradu na odstránenie stavby?

Podľa stavebného zákona platí nasledujúce:

  • Na odstránenie stavby, pokiaľ nebolo nariadené, je potrebné povolenie stavebného úradu, ak tento zákon neustanovuje inak.
  • Povolenie môže žiadať vlastník stavby.
  • V žiadosti o povolenie vlastník stavby uvedie druh, účel, miesto a označenie stavby, dôvody odstránenia stavby a dátum predpokladaného začatia a skončenia prác, či stavbu odstráni svojpomocne alebo prostredníctvom zhotoviteľa, ako sa naloží s odpadom a uvoľneným pozemkom a aké opatrenia sú potrebné na zabezpečenie susedných pozemkov a stavieb.

Kedy sa povolenie stavebného úradu nevyžaduje?

  • Na odstránenie zariadenia staveniska, ktorého dočasnosť bola obmedzená v stavebnom povolení na čas trvania výstavby (napr. stavebná „búda“)
  • Na odstránenie stavieb a zariadení, ktoré nepodliehajú stavebnému povoleniu (pri drobných a reklamných stavbách postačí ohlásenie lehoty, do ktorej budú odstránené)

Odstránenie stavby a stavebný odpad

Pri búraní stavby zodpovedáte za nakladanie s odpadom, resp. podľa zákona o odpadoch § 77 ods. 5 zákona č. 79/2015 Z. z. sa stávate pôvodcom odpadu, čiže vám vznikajú povinnosti podľa § 14.

Stavebný odpad musíte odviezť buď na zberný dvor, alebo do firmy, ktorá sa na tento účel špecializuje – napokon, údaje o narábaní s odpadom vypĺňate aj priamo v žiadosti.

Ak bol na stavbe, ktorú sa chystáte búrať, použitý materiál, z ktorého sa môže uvoľniť azbest, na jeho odstránenie musíte zabezpečiť certifikovanú firmu, ktorá vám bezpečné odstránenie potvrdí písomne. O likvidácii azbestu hovorí zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch.

Čo má obsahovať žiadosť o povolenie na odstránenie stavby?

  1. Meno, priezvisko (názov) a adresu (sídlo) vlastníka stavby
  2. Druh, účel, miesto a označenie stavby podľa katastra nehnuteľností
  3. Dôvody odstránenia stavby a predpokladaný termín začatia a skončenia prác
  4. Názov a sídlo odborne vybavenej právnickej osoby, ktorá odstránenie stavby vykoná
  5. Údaj, či sa stavba odstráni použitím trhavín
  6. Údaje o tom, ako sa naloží s vybúraným materiálom a kam sa prebytočný materiál uloží
  7. Zoznam účastníkov konania, ktorí sú žiadateľovi známi
  8. Informáciu o tom, ako sú zabezpečené doterajším nájomcom bytov a nebytových priestorov náhradné byty, ubytovanie alebo priestory
  9. Informáciu o tom, ako bude využitý uvoľnený pozemok
  10. Návrh na opatrenia na susednom pozemku alebo stavbe, ak sa majú z týchto nehnuteľností vykonávať búracie práce alebo ak sa majú tieto nehnuteľnosti inak použiť

Tip:

K bodu č. 4: Ak vlastník bude odstraňovať stavbu svojpomocne, uvedie meno a adresu oprávnenej osoby, ktorá bude vykonávať odborné vedenie prác spojených s odstraňovaním stavby.

Aké prílohy k žiadosti o povolenie na odstránenie stavby potrebujete?

  • Doklad, ktorým sa preukazuje vlastnícke alebo iné právo k stavbe či k pozemkom
  • Technologický opis prác alebo aj nevyhnutné výkresy úprav pozemku
  • V prípade radovej zástavby statické posúdenie, ktorým sa preukazuje zabezpečenie mechanickej odolnosti a stability nosných konštrukcií susedných stavieb a ich bezpečného užívania
  • Doklady o rokovaniach s dotknutými orgánmi štátnej správy, so správcami sietí technického vybavenia a s účastníkmi konania, ak sa o odstránení stavby viedli vopred
  • Pri stavbách, ktorých odstránenie nebude vykonávať odborne vybavená právnická osoba, vyhlásenie oprávnenej osoby, ktorá sa zaviazala vykonávať odborné vedenie prác spojených s odstránením stavby
  • Rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia, súhlasy, posúdenia alebo iné opatrenia dotknutých orgánov štátnej správy

Pozor!

Ak ide o odstránenie nehnuteľnej kultúrnej pamiatky, žiadosť obsahuje aj fotodokumentáciu, dokumentačné výkresy alebo inú dokumentáciu (napríklad meračskú alebo modelovú).

Prečo sa o potrebných dokladoch informovať na stavebnom úrade?

Ak sa chystáte odstrániť objekt, ktorý je svojou stenou spojený so susedným objektom (napr. pri radovej zástavbe), stavebný úrad si od vás ako žiadateľa môže vyžiadať statický posudok.

Pri odstraňovaní prípojok sú dotknutými orgánmi aj sieťari. Všetko teda závisí od druhu stavby, ktorú sa chystáte zbúrať, resp. odstrániť.

Tak ako pri  iných konaniach, aj pri odstraňovaní stavby sú oslovovaní najbližší susedia. Sú účastníkmi konania a majú možnosť vyjadriť sa k nemu. Ak s rozhodnutím nesúhlasia, môžu sa odvolať.

Kedy môžete začať s búraním stavby?

Vaša žiadosť má byť vybavená do 30 až 60 dní (podľa zložitosti).

Konanie sa začne, až keď je vaša žiadosť úplná. Ak to tak nie je, konanie je prerušené, čiže lehoty na vybavenie žiadosti vtedy neplynú.

S odstránením stavby môžete začať po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia (prípadne po doručení oznámenia – pri ohláseniach).

Tip:

Po odstránení stavby treba požiadať o zrušenie súpisného čísla (platí pre budovy, ktorým bolo pridelené) a výmaz z katastra nehnuteľností.

Búracie povolenie na stiahnutie

Obsah dokumentu je vzor. Podľa špecifikácie stavby, ktorú chcete odstrániť, odporúčame poradiť sa o komplexnosti príloh s mestským/obecným úradom alebo so stavebným úradom (požiadavky sa môžu meniť aj v závislosti od okresov).

Odporúčanie:

Potrebujete priložiť aj doklad o uhradení správneho poplatku.

Zdieľať obsah

Vložiť komentár